Search This Blog

Saturday, April 13, 2013

ספר הלכה: לחרדי אסור לקבל דם מחילוני


ספר הלכה חדש שעוסק בתרומות דם קובע: הדם של אוכלי טריפות ונבלות "מטמטם ומוליד טבע רע אצל מקבל הדם". לפי הספר מותר לקבל דם מתורם שכזה רק במצב חירום. עוד נטען בספר שגבר לא יכול לקחת דם לאישה ההיפך.

ספר ההלכות החדש, 'בדמייך חיי', נכתב ביוזמת הארגון 'לב מלכה' - שעוסק בהחדרת נושא תרומות הדם בציבור החרדי. הספר דן בדילמות שונות שניצבים בפני התורמים ומסביר איך צריך לנהוג בהם.

אחד הדיונים המרכזיים בספר עוסק בזהותו של מי שתורם דם לאדם שומר מצוות. לטענת הכותבים, "ישנה מידת חסידות שלא לקבל תרומה מאוכלי נבלות וטריפות שמטמטמים ומולידים טבע רע אצל מקבל הדם, ורק בשעת סכנה הדבר יכול להיעשות ללא שום חשש".

הספר עוסק גם בהפרדה של תרומות דם בין נשים לגברים. בספר מובאת הוראתו של הרב חיים פנחס שיינברג, ממנהיגי הציבור האשכנזי, שאומר ש"אין להתרים מאנשים ונשים יחד באותו חדר, אלא צריך לעשות הפרדה בחדרים או בזמנים אחרים".

כמו כן הרבנים אוסרים על גבר ואישה לקחת דם זה מזו. אמנם בזמן של פיקוח נפש הדבר מותר, אך אפילו התנאי הוא שזה ייעשה בידי אדם נשוי ולא בידי
רווק.

היתר הלכתי מעניין ניתן במקרה שיש לאדם סוג דם נדיר והוא מסרב לתרום. באחד המקרים שבהם נתקלו מתנדבי הארגון, התיר הרב שיינברג לכפות על בעלי דם מסוג נדיר לתרום אותו במצב של פיקוח נפש, אך ההיתר סויג בכך שלתורם אין סיבות רפואיות שמונעות ממנו לתרום דם. עוד נכתב שבגלל האיסור על בן להכות את אביו, שמוגדר בהלכה כמקרה שבו הבן "מוציא מאביו דם", אסר הרב שמואל וואזנר על בן לקבל תרומת דם מאביו, מחשש שיעבור על האיסור.

עוד היתר מעניין קשור למקום ההתרמה. למרות החשיבות בתרומת הדם, ההלכה קובעת שאין לערוך אותה בבית הכנסת, אפילו שכך יימנע ביטול תורה משום שהלומדים יוכלו לתרום דם במקום. רק במקרה של חוסר ברירה התירו הרבנים לקיים את ההתרמה בעזרת הנשים או בכניסה לבית הכנסת.

לאחרונה נאלצו בעקבות זאת לקיים אירוע התרמה בשכונת גאולה בתוך בנק, שדלפקיו הפכו למוקד ההתרמה, מאחר שכל המבנים הציבוריים בשכונה משמשים ללימוד ולתפילה.

בנוסף, יש הלכות שמגבות את הנהלים שאליהם אנו רגילים בתרומת הדם. למשל, העובדה שמבצעים תרומת דם בשכיבה מסתמכת על הלכה שאוסרת לבצע אותה בעמידה. איסור נוסף הוא לתרום דם אם התורם התאמץ, למשל אחרי הליכה ממושכת.

לבסוף, מי שעמד בכל התנאים אלו ותרם, מוטלת עליו החובה ליטול ידיים אחרי התרומה כפי שעושים כשקמים מהשינה. לפי הרב יוסף שלום אלישיב ז"ל, מי שלא נוטל ידיו, "יפחד שבעה ימים".

No comments:

Post a Comment