Search This Blog

Sunday, October 30, 2016

ארי שביט מתפטר מ"הארץ"

העיתונאי ארי שביט הודיע היום (א') כי הוא מתפטר מעבודתו ב"הארץ" ובערוץ 10, אחרי פרסום עדות נוספת של אישה על הטרדה מינית. "אני מתבייש על הטעויות הקשות שעשיתי ביחסיי לאנשים בכלל ולנשים בפרט. אני מתבייש שלא נהגתי כהלכה באשתי ובילדיי. אני מתבייש בהשלכות של המעשים שעשיתי", מסר.

בשבוע שעבר פרסמה העיתונאית האמריקנית דניאל ברין עדות על תקיפה מינית מצד שביט לפני כשנתיים וחצי. היום פורסמה כתבה בעיתון היהודי-אמריקני "פורוורד" ובה העדות החדשה. לפי הכתבה, עובדת השדולה היהודית-אמריקנית "ג'יי-סטריט", אז בת 26, סיפרה כי קיבלה הוראה לאסוף את שביט מתחנת רכבת בבולטימור ולהסיע אותו לאירוע של השדולה, שבו אמור היה לדבר על ספרו "My Promised Land" באפריל 2014.

לדבריה, לאחר שאספה אותו, שביט הציע כי השניים ישתו קפה לפני האירוע באוניברסיטה. הם ישבו בבית קפה בחנות ספרים בקמפוס ושביט החל לשאול אותה שאלות על הקשר שלה לסכסוך הישראלי-פלסטיני. באמצע השיחה שביט הניח את ידו על השולחן והושיט אותה כביכול כדי ללחוץ את ידה. היא התייחסה למעשה כ"מוזר" אבל לחצה את ידו. הוא המשיך ללטף את ידה. "זה הרגיש לי מאוד לא נעים", סיפרה.

שביט אמר לעובדת כי הוא ישמח לראות אותה שוב כשתבקר בישראל, והיא ענתה שבמסגרת סיורים שהיא מדריכה הקבוצה תשמח להיפגש עמו. שביט הבהיר לה
לדבריה כי הוא רוצה להיפגש איתה "לבד". היא אמרה לו שהיא מאוד עסוקה במהלך נסיעות כאלה, אבל תוכל אולי למצוא זמן לקפה. לטענתה הוא לא אהב את הרעיון ואמר: "לא, אני רוצה להיפגש למשקה".

בהמשך, בהרצאה של שביט היא התקשתה לצפות לדבריה, ועמיתתה לעבודה בשדולה - שמוזכרת בשמה (שירה פרנק) - שאלה אותה מה לא בסדר. העובדת השיבה שהיא מפחדת לנסוע לבד עם שביט בדרך בחזרה, והן נסעו יחד. "היא הייתה המגן האנושי שלי מפניו".

בהמשך מתואר כי המשיכה לרעוד כששביט עזב את הרכב, וחשה הקלה כי קיוותה שלא תהיה איתו יותר בקשר. אבל הוא התקשר אליה באותו ערב למספר האישי שקיבל מג'יי-סטריט. "הוא הביע אכזבה מאיך שדברים נגמרו והצטער שלא היה לנו יותר זמן ביחד או משהו כזה", נזכרה. "הייתי בהלם שהתקשר, ופחדתי. ניתקתי הכי מהר שאפשר".

"עכשיו אני מתחיל להבין"

בהודעתו היום שביט הוסיף: "בימים האחרונים הבנתי שלקיתי בעיוורון. במשך שנים לא הבנתי על מה מדברים כשמדברים על גברים פריווילגיים שלא רואים את הנזק שהם גורמים לאחרים. עכשיו אני מתחיל להבין.

"אני לוקח אחריות מוסרית מלאה על מעשיי ומסיים את עבודתי בעיתון הארץ ובערוץ 10", הוא מסר. "בכוונתי להקדיש יותר זמן כדי להיות עם משפחתי שיקרה לי מכול ולעשות תיקון אישי. אני מבין שזה לא תהליך שניתן לעבור בן לילה ואני מחויב לעבור אותו באופן אמיתי. אעשה כל שביכולתי כדי שלעולם לא אצטרך להתבייש שוב במעשיי".

העדות השנייה של עובדת ג'יי-סטריט באה בעקבות מאמרה של ברין. העיתונאית היהודית-אמריקאית תיארה מפגש עם שביט בפברואר 2014 שכלל תקיפה מינית, ובהמשך להתנצלותו על כך שפורש לא נכון בפגישה שכללה "אלמנטים של חיזור, ענתה: "הטענה שלו אבסורדית. הדבר היחיד שרציתי מארי שביט היה ראיון על הספר שלו. כל אדם בעל כושר שיפוט סביר היה מפרש את התנהגותו כלפיי כמגע מיני בלתי רצוי ואגרסיבי.

"כפי שציינתי במאמר, הוא הפעיל כוח פיזי - תפס את כף ידי, רכן כדי לנשק, משך וליטף בגסות ולחץ לעבור לחדרו במלון. 'אנחנו לא חייבים לשכב', הוא אמר לי. 'אני רק רוצה לחבק אותך'. אלא שהוא גם רמז שהיה רוצה להכניס אותי להריון והציע שאהיה המאהבת שלו. בכל האינטראקציה בינינו, הוא נגע בי באופן שלא הייתי רוצה שיגעו בי וגרם לי לחשוש לביטחוני".

No comments:

Post a Comment