Search This Blog

Thursday, December 15, 2016

לראשונה: בית המשפט גזר עונש על חברה ישראלית שנתנה שוחד באפריקה

לראשונה: בית המשפט הטיל עונש על חברה ישראלית שהורשעה באופן תקדימי במתן שוחד לעובד ציבור זר. בית משפט השלום בתל אביב גזר הבוקר (ה') קנס וחילוט של 4.5 מיליון שקל על חברת ניפ גלובל. החברה הורשעה על פי הודאתה בכך ששילמה שוחד של למעלה מ-500 אלף דולר כדי לקדם את העסקים שלה בממלכת לסוטו באפריקה.
זהו המקרה הראשון בישראל בו חברה מואשמת בעבירה לפי סעיף 291א' לחוק העונשין, שקובע כי גם מתן שוחד לעובד ציבור זר, מחוץ לישראל מהווה עבירה בישראל. האכיפה בתיק היא תולדה של שיתוף פעולה ראשון בין מדינת ישראל לממלכת לסוטו, במסגרת אכיפת החוק שהתנהל על בסיס אמנת האו"ם נגד שחיתות (UNCAC).
ניפ גלובל היא חברה שעוסקת בין היתר, בפיתוח פרויקטים שונים בתחום מרשם אוכלוסין והנפקת תעודות חכמות. במהלך השנים 2010-2012 היא פעלה מול גופי ממשל שונים בממלכת לסוטו באפריקה, לקידום זכייתה במכרז לביצוע פרויקט פיתוח והטמעת מערכת מרשם אוכלוסין, ביקורת גבולות ופיתוח תעודות אלקטרוניות שקשורות במרשם האוכלוסין במדינה.
במהלך 2012 החברה חתמה על שני הסכמים עם ממשלת לסוטו למכירת מוצריה בשווי כ-30 מיליון דולר. על פי כתב האישום, על מנת להבטיח את האינטרסים הכלכליים אותם קידמה בלסוטו, שכרה החברה את שירותיו של סוכן מקומי המקורב למי שכיהן כמנכ"ל משרד הפנים של לסוטו בעת הרלוונטית.
בראשית 2012, הגיעה החברה לסיכום עם המתווך והמנכ"ל לפיו המנכ"ל יקדם את האינטרסים שלה, ובתמורה יקבל שוחד מהחברה שיועבר אליו באמצעות הסוכן. בהתאם לסיכום זה, העבירה החברה למתווך כ-500 אלף דולר, על מנת שיעביר מתוכו למנכ"ל סכום משמעותי וכן על מנת שיניע אותו לבחון את מוצרי החברה שפעלה במדינות אחרות באפריקה, ויאפשר לה הזדמנות לזכות במכרז. בתמורה להסכמה על מתן טובות ההנאה, פעל המנכ"ל לקידום האינטרסים של החברה.
הצדדים הגיעו להסדר טיעון שהוצג בבית המשפט, ובו טענו במשותף כי יושתו על החברה קנס וחילוט בסך כולל של 4.5 מיליון שקל (קנס של 2.25 מיליון שקל וחילוט של 2.25 מיליון שקל). בהסדר הטיעון החברה הודתה במיוחס לה והתחייבה לשתף פעולה באופן מלא עם גורמי אכיפת החוק בממלכת לסוטו, ובכלל זה גם מתן עדות בבית המשפט שם.
השופטת דנה אמיר שדנה בתיק ציינה "על פניו נדמה שסכומי הקנס והחילוט בהסדר הטיעון נמוכים ביחס לתמורה המשמעותית (30 מיליון דולר) לה היתה זכאית החברה כתוצאה מזכייתה במכרז וחתימתה על ההסכמים עם רשויות ממלכת לסוטו. יחד עם זאת, לקחתי בחשבון שהמדובר במקרה ראשון בו נאכפת העבירה הזאת, כאשר ידוע כי על החמרה בענישה להיות הדרגתית ובוודאי מקום בו מדובר במקרה ראשון בו מוגש כתב אישום בגין עבירה שהוספה לספר החוקים בשנים האחרונות".
התיק נוהל על ידי עוה"ד יהונתן תדמור ואתי בן-דור מפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) ועו"ד יצחק בלום מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה. החקירה נוהלה ע"י משטרת ישראל. תדמור אמר היום בתום הדיון: "מדובר בפסיקה תקדימית, מקרה ראשון בו חברה נאשמת בעבירה לפיה מתן שוחד לעובד ציבור זר מחוץ לישראל, מהווה עבירה בתחומי ישראל. אכיפת עבירה זו הינה חלק ממחויבותה של ישראל למאבק הבינלאומי בשחיתות ומבטאת את החשיבות שרואה המדינה במיגורה של התופעה הפסולה. ההרשעה והעונש שלצידה משמשים תמרור אזהרה משמעותי ליחידים ולתאגידים הפועלים בזירה הבין לאומית, כי מדינת ישראל נלחמת גם בעבריינות כלכלית ותופעות שחיתות חובקות עולם".
ניפ גלובל מסרה בתגובה: "החברה היא חברה פרטית בעלת ניסיון של שנים רבות בתחום המחשוב. החברה מספקת שירות מקצועי ויעיל למגוון לקוחות ברחבי העולם, והמוניטין שלה הולך לפניה. נציג חיצוני, שאינו עובד של החברה נחשד בלסוטו בפעילות לא חוקית שהביאה לפתיחת חקירה. החברה שיתפה פעולה באופן מלא בחקירה ואיש ממנהליה לא הועמד לדין. על אף שהאירוע התרחש ביוזמת גורם חיצוני לחברה, נטלה החברה אחריות מלאה לאירוע ובמקביל הפיקה את מלוא הלקחים הנדרשים והידקה את הוראות האכיפה והציות, כדי למנוע הישנות מקרים מסוג זה בעתיד".
ניפ גלובל יוצגה על ידי עורכי הדין נבות תל צור, ירון ליפשס, ליה גוני איתן מעוז ויהונתן רכס.

No comments:

Post a Comment