Search This Blog

Tuesday, December 20, 2016

ניסו לברוח לישראל ונעצרו על הונאה של מיליארד דולר: הפונזי של פלטינום

במשך שנים, קרן גידור לא ידועה מניו יורק בשם פלטינום פרטנרס התבלטה בתשואות דו ספרתיות שהתחרו בשמות הגדולים ביותר בתעשייה.כמו במקרים אחרים התברר שמה שטוב מכדי להיות אמיתי הוא אכן לא אמיתי, אומרים כעת תובעים פדרליים בניו יורק.

ביום שני עצרו סוכנים פדרליים את מרק נורדליכט, מייסד וסמנכ"ל ההשקעות, וששה אחרים, בחשד להונאה של מילאירד דולר בקרן, שפעלה, לדברי התובעים כמו "תרמית פונזי". זוהי ההונאה הגדולה ביותר מאז נחשפה זו של ברנרד מיידוף ב-2008. מלבד נורדליכט נעצרו דניאל סמול, אורי לנדסמן, ג'וזף מאן סן פיליפו ודיוויד לוי.

לפי התובעים, נורדליכט, לנדסמן ועוד שותף ששמו לא נמסר דנו באפשרות לברוח לישראל. המעצרים התבצעו בטקסס, מנהטן ופרבר של ניו יורק בשם ניו רושל.

נציגי הנתבעים לא הגיבו לפניות. מייקל זומר, עורך דין של לוי, סמנכ"ל השקעות משותף, אמר כי הוא מצפה לטהר את שמו של מרשו.


הנעצרים הואשמו בהונאת ני"ע והונאה בייעוץ השקעות, לפי כתב אישום שהוגש בביהמ"ש המחוזי הפדרלי בברוקלין. בנוסף הגישה רשות ני"ע תביעה אזרחית מקבילה. 

פלטינום שירתה משפחות ידועות וקרנות בקהילה היהודית האורתודוקסית של ניו יורק, ונהגה להשקיע בחברות שעוסקות בהלוואות בריבית קצ
וצה, בחברות נפט ובנגזרים הקשורים לפוליסות ביטוח חיים – הימור על חייהם של חולים סופניים, בפועל. התובעים אמרו כי ההשקעות וביצועי החברה הוצגו בצורה מטעה על ידי מנהלי החברה.

מה שעשתה פלטינום הוא לקחת כסף חדש ולשלם בו למשקיעים הוותיקים שרצו את כספם בחזרה – בדומה למה שעשה מיידוף. המנהלים בחברה קראו לנוהל הזה "זמן הייל מרי" (ביטוי שמשמעו מסירה ללא סיכויים טובים בפוטבול).

"כאשר משקיעים ביקשו לפדות את כספם, הנאשמים פעלו בצורה לא חוקית בניסיון לעמוד בדרישות הפדיון, כולל לקיחת הלוואות בריבית גבוהה, ערבוב כספים בין קרנות וגיוס כספים ממשקיעים חדשים באמצעות מצג שווא", אמר אנדרו סרסני, מנהל חטיבת האכיפה ברשות ני"ע.

משרדי פלטינום יושבים סמוך לסנטרל פארק. החברה נוסדה ב-2003, והצליחה לעורר עניין רב בכמה מהשקעותיה. אחד ההימורים היה על רווח ממותם של חולים סופניים, שנעשה על ידי השקעה בתשלומי פרעון פוליסות ביטוח. כחלק מהמזמה, רב בלוס אנג'לס חיפש חולים בהוספיסים, אסף את פרטיהם האישיים כדי לקנות את פרעון ביטוחי החיים בשמם.

חברה שהוקמה על ידי פלטינום כדי לבצע את ההשקעות נקנסה על ידי רשות ני"ע בינואר 2015. "ניצלנו פרצה, אבל היא היתה מאושרת לחלוטין על ידי עורכי דין", אמר נודרליכט בריאיון לבלומברג באותה שנה.

בהשקעות אחרות הטעתה פלטינום את המשקיעים והמבקרים של החברה באופן נועז. בדצמבר 2012, לדוגמא, מנהלי החברה זייפו את ערכה של חברת הגז בלאק אלק אנרג'י שנשלטה על ידי הקרן, ל-283 מיליון דולר. אולם החברה סבלה חודש לפני כן מפיצוץ בפלטפורמת נפט שלה במפרץ מקסיקו, שגרם למותם של 3 עובדים ופציעת אחרים, בנוסף לזיהום נפט. החברה אינה קיימת  יותר. ג'פרי שולס, שעבד בבלאק אלק ושמו הופיע בכתב האישום, הכחיש את ההאשמות.

במרץ 2016 היו לפלטינום 1.7 מיליארד דולר מכספי המשקיעים .במשך שנים היא דיווחה על ביצועים משובחים – ממוצע שנתי של תשואה של 17%. בשנה שעברה היא דיווחה על תשואה של 8%, הגבוהה ביחס לממוצע של מינוס 0.85% בענף קרנות הגידור.

אולם פלטינום התקשתה להחזיר את כספי המשקיעים כשחלק מהשקעותיה המעורפלות יותר החלו להפסיד, אומרים התובעים. בין 2013 ל-2016 החברה לא הצליחה לבלום הפסדים בקרנות מסוימות והחלה להעביר כסף בין קרנות, במה שנורדליכט עצמו כינה "תבשיל רציני", לפי כתב האישום.

נקודת משבר הגיעה ביוני 2014, אמרו התובעים. "לא נוכל להמשיך ככה או שנצטרך להתפרק... זה קוד אדום", כתב נורדליכט ללנדסמן, שהיה מנהל בכיר באותה עת. אולם המשקיעים לא קיבלו שום מידע על המצב. חודש לאחר מכן, כשמשקיע שלח אימייל ושאל על האמינות של הדיווחים של פלטינום, ענה לנדסמן, "המספרים כשרים כולם".

המשקיעים החלו לחשוד. במרץ 2015 הגיעו המשיכות ליותר מ-83 מיליון דולר. לבסוף, החליטו הבכירים בקרן לשלם לחלק מהמשקיעים לפני אחרים. "למעשה, התשואות שלהם היו ניפוח של שווי הנכסים", אמר רוברט קייפרס, התובע במחוז המזרחי של ניו יורק. הניפוח גרם לנורדליכט ואחרים "להפעיל את פלטינום כמו תרמית פונזי, שבה הלוואות וכספים חדשים שימשו לפרוע חוב למשקיעים קיימים".

המעצרים ביום שני הם חלק מחקירה של כמה סוכנויות ממשלתיות, כולל FBI ושירות הפיקוח על הדואר בארה"ב. ביוני נעצר גם מאריי הברפלד, בכיר לשעבר בפלטינום. הוא כפר בהאשמות בקנונייה והונאה באמצעות תקשורת אלקטרונית.

לאחר מעצרו של הברפלד פשטו סוכני FBI על משרדי פלטינום. תחת הלחץ חיסלה פלטינום את קרן הגידור העיקרית שלה.
כבר בשלהי השנה שעברה חשו כמה בפלטינום כי הרשויות סוגרות עליהם. בתכתובת אימייל דנו נורדליכט, לנדסמן ועוד אדם בבריחה לישראל. "אל תשכחו את המאזנים", כתב השותף האנונימי. "בהנחה שלא נחזור לניו יורק".

No comments:

Post a Comment