Search This Blog

Wednesday, December 7, 2016

כת פוליגמית דתית נחשפה בבית הדין

בבית הדין הרבני האזורי בתל אביב התייצבה לפני כשבוע בחורה בת 20 מרקע מסורתי אשר בשנים האחרונות התחזקה בקיום מצוות וכיום מנהלת אורח חיים דתי.

הצעירה הגיעה לבית הדין בליווי ראש המדרשה בה היא לומדת ושטחה את בקשתה להצילה מעגינות. לדבריה, כמו יתר חברותיה היא הופנתה למשפחה מלווה ותומכת כשאבי המשפחה הוא איש חינוך ואב לעשרה ילדים. היא יצרה קשר קרוב עם שני בני הזוג, שהתה אצלם בשבתות, והרגישה כבת ביתם לכל דבר ועניין.

לאחר חצי שנה של היכרות, החל אבי המשפחה לחזר אחריה, תחילה בעדינות ולאחר מכן באסרטיביות, וקשר זוגי נוסף החל להירקם כאשר האישה הראשונה תומכת ומעודדת את העניין. בני הזוג הסבירו לבחורה שהם שייכים לקבוצה בשם "הבית היהודי השלם" הדוגלת בריבוי נשים והם רואים בכך "ערך עליון עד כדי קרוב גאולת ישראל".

כדי לשכנע את הבחורה הצעירה לקשור את גורלה כאשתו השנייה של הגבר, הם הפגישו אותה מספר פעמים עם 'מקובל' מאזור המרכז ששכנע אותה ששורש נשמתה קשור לשורש נשמתו של האיש הנשוי ושלכן "טובתה מחייבת להינשא לו כאשתו השנייה".

מלבד מפגשים עם 'המקובל' הרעיף הגבר על העלמה הצעירה שפע מתנות וחיזורים, כאשר אשתו ואם ילדיו מגויסת באופן מלא למבצע 'הכנסת צרתה לביתה'. הפרויקט של האיש ואשתו עלה יפה ובחודש אלול האחרון, באישון לילה ולאחר אמירת סליחות, קידש האיש את העלמה הצעירה בפני שני עדים, באופן פרטי אבל כדת משה וישראל, תוך מגמה שאירוע גדול יותר ייערך לאחר מספר ימים ושהצעירה תעבור להתגורר עמו ועם אשתו.

לאחר טקס הקידושין נמלכה האישה בדעתה, הבינה כי טעתה וחשפה את הסיפור בפני קרובי משפחתה. קרובי המשפחה שכנעו אותה לסגת מהרעיון של אישה שנייה לאדם נשוי עם עשרה ילדים אך במקביל הסבירו כי נוכח העובדה שהאיש קידש אותה - עליה להסדיר את מעמדה האישי בבית הדין.

בשבוע שעבר הגיעה הבחורה לבית הדין הרבני בתל אביב והיא הופנתה להרכב הדיינים שכלל את האב"ד הרב שלמה שטסמן, הרב אייל יוסף והרב עידו שחר. בית הדין שמע את הסיפור והחליט לפעול במהירות - תוך שהוא קובע דיון אליו זומנו האיש המקדש, רעייתו ואם ילדיו וכן העדים של טקס הקידושין. בית הדין אף הוציא צווי עיכוב יציאה מהארץ כנגד המעורבים בפרשה ואף צו הגנה אשר אסר על האיש להטריד בכל דרך את 'אשתו השנייה'.

בדיון שהתקיים לפני כשבוע בבית הדין התברר שהאיש שייך לקבוצה הדוגלת בריבוי נשים ושאף מפעילה אתר אינטרנט בשם "הבית היהודי השלם" המעודד ריבוי נשים המביא פסקי הלכה התומכים כביכול בפוליגמיה.

בית הדין הבהיר לאיש ולעדים את חומרת המעשה מהבחינה ההלכתית ומההיבט הפלילי. תחילה ניסה האיש לשכנע את בית הדין שמעשיו ראויים, אך נוכח עמדתו התקיפה של בית הדין שהסביר לו שיתכן ויש לדון בכפיית גט כיוון שקידש את האישה בתחבולות וברמאות הסכים האיש לגרש את 'אשתו השנייה' במקום ולאלתר.

בעקבות המקרה וגילוי התופעה, פרסם נשיא בתי הדין הרבניים הרב יצחק יוסף פסק הלכה מיוחד ובו כתב כי "בעת האחרונה נודע לי על קיומה של קבוצת אנשים, הנתמכים בידי אנשים הנקראים 'רבנים, 'דיינים ואף 'מקובלים', המגלים פנים בתורה שלא כהלכה, ובפרט בתורתו של מרן אאמו"ר [הרב עובדיה יוסף] זצוק"ל, ומפיצים דעה כוזבת שכביכול הותרה הרצועה, ובזמן הזה מותר ואף מצווה על איש הנשוי לאשה כדת משה וישראל, לשאת אשה נוספת. אנשי הקבוצה פונים לאנשים ונשים באמצעות כלי התקשורת השונים, תחת השם 'הבית היהודי השלם', ומשדלים את האנשים לשאת אשה שנייה, ומפתים את הנשים בשפת חלקות להינשא לאיש נשוי, באמרם כי אין בכך כל בושה, ואדרבא זהו מעשה נאצל שמקרב את הגאולה, ומחזק את קדושת עם ישראל, ועוד דברים חמורים שאין להם שורש וענף, והמנוגדים לדעת תורה".

עוד הוסיף הרב יוסף וציין כי "אנשי הקבוצה מבטיחים למי שילך בדרכם 'היתר' שיקרי מבית דין, ייעוץ משפטי ועוד. אוי לנו שכך עלתה לנו בימינו, שמסלפים דברי אלוקים חיים, ומתירים חרצובות לשונם לדבר שווא ושקר, ועוד בשמם של גדולי ישראל הקדמונים כרבותינו הגר"א והיעב"ץ, ועוד מגדולי האחרונים, ובשמו של מרן זצוק"ל וקדושים אשר עמו".

No comments:

Post a Comment