Search This Blog

Monday, January 9, 2017

כך משיגים פגישה עם שר הבריאות יעקב ליצמן - תמורת אלפי שקלים במעטפות למאכער

הקלות הבלתי נסבלת של הגישה לרגולטור הישראלי: סדרת כתבות של העיתונאי חיים ריבלין, שפרק ראשון שלה ישודר הערב בחדשות ערוץ 2, מתעדת בכירים במשרד הבריאות ואת שר הבריאות יעקב ליצמן בפגישות עם תחקירנים שהציגו את עצמם כיבואני סיגריות אלקטרוניות המבקשים לבדוק אפשרות לשווקן בישראל. פגישות אלה התקיימו הודות לתיווך שביצע עיתונאי מהעיתון החרדי "המודיע", המזוהה עם ליצמן, ובזכות שיתוף פעולה מצד עוזרו של השר ואחד האנשים החזקים בלשכתו, מוטי בבצ'יק.
התחקירנים, יולן כהן ועמרי מנשה, התחזו לנציגים של חברה שמייצגת כביכול יצרנית סיגריות אלקטרוניות מיפן והציגו את עצמם בפני אנשי משרד הבריאות ובפני המתווכים השונים כמי שמבקשים לוודא כי המדיניות הרגולטורית הנוחה הקיימת בישראל כלפי סיגריות אלקטרוניות לא צפויה להשתנות - בטרם ישקיעו כסף בהחדרת המוצר לשוק. כיום, אין בישראל פיקוח על סיגריות אלקטרוניות, על אף הצטברות עדויות על סכנות השימוש בהן ולמרות שבעבר הונח תזכיר חוק לאיסור השימוש בהן - ונגנז.
הפנייה הראשונית של התחקירנים היתה למחלקה המסחרית של היומון החרדי "המודיע". משם, התגלגלו העניינים במהירות: השניים הופנו לפגישה עם יעקב רייניץ, כתב הנדל"ן של העיתון שהוצג כאיש הקשר עם לשכת השר ליצמן. רייניץ מתועד כשהוא מבטיח לחבר את נציגי החברה הפיקטיבית עם "האנשים המתאימים" במשרד הבריאות, ובהמשך מקבלים השניים הצעה מפורשת: תשלום תמורת גישה לבכירי המשרד וללשכת השר. תשלום זה אמור להתבצע באמצעות רכישת פרסום ב"המודיע", וכן לכיסו של רייניץ עצמו.
בתחקיר מתועדת פגישה בין רייניץ לבין התחקירנים, שהתקיימה בבית קפה בבני ברק. רייניץ ביקש 4,000 שקל כדי לארגן פגישה עם ראש שירותי הציבור במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, וציין כי "יהיה קשה לארגן" את הפגישה הזאת אך הדבר אפשרי. התחקירנים העבירו לרייניץ 2,000 שקל במעטפה למשרדו בעיתון.
כעבור כמה ימים, בעת שרייניץ שהה בלשכתו של ליצמן בכנסת, הוא אירגן שיחת ועידה עם בבצ'יק -  עוזרו הקרוב ביותר של השר ואחד האנשים החזקים בסביבתו. בבצ'יק הציג את עצמו בשיחה כ"עוזר של ליצמן" והתבדח: "בגדול אני עובד אצל רייניץ, אבל ככה, בקטנה, לפעמים אני נמצא אצל ליצמן". בבצ'יק הנחה את התחקירנים לפנות בכתב לשר הבריאות ולבקש פגישה. "אני אעביר את המכתב הזה ישירות לאיתמר גרוטו ואבקש ממנו שיישב אתכם", הבטיח בבצ'יק. "אחרי שתשבו אתו ונראה מה הוא אומר - אז נתקדם לכיוון השר".
הפגישה עם גרוטו - ראש שירותי בריאות הציבור שבאחרונה אף נבחר במכרז לתפקיד משנה למנכ"ל משרד הבריאות - אכן יוצאת לפועל, שבוע וחצי בלבד אחרי הפגישה עם רייניץ בבית הקפה בבני ברק. רייניץ סיפר לתחקירנים שגרוטו לא רצה לפגוש בהם מכיוון שמדינת ישראל חתומה על האמנה של ארגון הבריאות העולמי, האוסרת על רגולטורים להיפגש עם נציגי חברות טבק למעט במקרים של "רגולציה אפקטיבית לטובת הציבור" - אך לדבריו, "הלחצתי קצת יותר".
הפגישה התקיימה בתוך משרד הבריאות, וגרוטו הגיע אליה כשהוא מלווה בצוותו המקצועי. במהלך הפגישה גרוטו סקר את המצב הרגולטורי וסיפר כי כיום אין איסור לשווק סיגריות אלקטרוניות בישראל, אף שבעבר המשרד סבר כי יש לאסור על כך. גרוטו אף ציטט נייר עמדה שפורסם באחרונה בארה"ב, שלפיו יש להגביל את הסיגריות האלקטרוניות משום שהן מהוות שער לעולם העישון בכלל.
בתום הפגישה משלמים התחקירנים לרייניץ את חלקו השני של התשלום שסוכם ביניהם - 2,000 שקל. כמובטח, הפגישה הבאה שנקבעת להם היא עם השר ליצמן ועם עוזרו, בבצ'יק, ותג המחיר שמצמיד לה רייניץ הוא 3,000 שקל. פגישה זו התקיימה במהלך חג החנוכה, ובתחקיר נשמעת מזכירתו של ליצמן אומרת כי קיום הפגישה בימי החג הוא "נס חנוכה".
סדרת התחקירים מקדישה פרק נפרד לפגישה בין התחקירנים לבין ליצמן ובבצ'יק, וכן לקשרי עבר לכאורה בין ליצמן לבין חברות הטבק, וכן לארגוני בריאות שמקבלים מימון מחברות טבק.
"אין כל צורך לשלם כדי להיפגש עם השר"
בתגובתו לתחקיר ערוץ 2 אמר רייניץ: "עבודתי נעשתה במסגרת עצמאית פרטית, שאינה קשורה כלל ל'המודיע' שבו אני עובד. עובדה זו הובהרה מראש ללקוח המתחזה בפגישה הראשונה. למותר לציין, כי לא נתתי לאף אדם במשרד הבריאות ובלשכת השר שום תמורה עבור קיום ו/או קידום הפגישה עבור הלקוח המתחזה. אינני לוביסט כהגדרתו בחוק הכנסת, ואיני עוסק בתחום הלובינג. וגם במקרה זה לא פעלתי כדי לקדם שום חקיקה או כל עניין פרלמנטרי. לכן עיסוקי הפרטיים הנוספים אינם מעניינו של אדם כל עוד אני פועל כחוק ובדיווח לרשויות המס. לא ליצמן ולא אף אחד מלשכתו לא היו מודעים כלל לשום התקשרות שלי עם אף אדם או חברה. בגין התשלום שקיבלתי מהלקוח המתחזה יצאו קבלות מס כדין. הכסף ניתן לי כחוק ובשקיפות מלאה, כשכר עבור קידום המוצר ופעילות יחסי ציבור, כפי שדרש הלקוח המתחזה, אותה ביצעתי לכל הדעות".
מטעמו של בבצ'יק נמסר לערוץ 2 כי "בבצ'יק הוא עוזרו של שר הבריאות זה שמונה שנים. השר מנהיג מדיניות דלת פתוחה וקרא לציבור לפנות אליו וליועציו בכל סוגיה. בהתאם לכך, פירסם ברבים את המספרים הסלולריים וכתובות המיילים של עוזריו, לרבות של בבצ'יק, על מנת לתת שירות וסיוע לכל פונה ללשכה. במסגרת כך, כאשר נערכת פנייה למי מיועצי השר, נוהגים עוזרי השר להפנות את הפנייה לגורם המקצועי הרלוונטי לקבלת עמדתו הרשמית וככל שיש צורך נפגש השר עם הגורם המבקש ומקבל את עמדת הגורם המקצועי ופועל בהתאם. כך פעל בבצ'יק והתנהלות הלשכה היתה בהתאם, גם במקרה זה.
"בבצ'יק מעולם לא קיבל כל תשלום, לא בכסף ולא בשווה כסףבעבור פעולותיו כעוזרו של ליצמן. ככל שטענתכם נכונה, כי רייניץ קיבל כספים עבור תיאום הפגישות לא היתה לבבצ'יק שום ידיעה בנושא. לבבצ'יק אין ולא היה שמץ של מושג שרייניץ מקבל תמורה כלשהי (אם אכן קיבל). בבצ'יק אף הוא רואה בחומרה רבה תופעה שלפיה מאן דהוא משלם כסף עבור קיום פגישה, ככל שהדברים נכונים, ושב וקורא לציבור שלא לשתף פעולה עם הצעות מגורמים כאלו ואחרים שכן דלתו של השר והגורמים המקצועיים פתוחה לכל פונה. המונח 'אני עובד אצלו' הוא ביטוי היתולי השגור בפיהם של אנשים רבים", נאמר בהודעתו של בבצ'יק.
מלשכתו של שר הבריאות, יעקב ליצמן, נמסר בתגובה כי "כל מי שמכיר את השר מודע למדיניותו, שלפיה כל אדם וכן כל גוף או חברה שמבקשים להגיע לשר, דלתו פתוחה בפניו. אין כל צורך לשלם לאף אחד בכדי להיפגש עם שר הבריאות. כידוע, פירסם ליצמן בציבור את מספרי הטלפון בלשכתו ושל כל עוזריו, לטובת כל מי שזקוק לסיוע או מבקש להגיע אליו בכל דרך. עובדת היות שר הבריאות מוערך ומקובל בכל חלקי העם, המעריכים פעילותו החשובה בקידום מערכת הבריאות ולטובת ציבור החולים בישראל, היא לצנינים בעיני גורמים שונים, הפועלים להכפישו ולפגוע בשמו הטוב. ברור שהדברים המתפרסמים אינם נכונים וכי שר הבריאות נחוש להמשיך בפעילותו המאומצת למען הבריאות של כולם, בשקיפות מלאה".
משרד הבריאות מסר בתגובה כי "החברה שעמה נפגש פרופ' גרוטו הציגה את אחד המוצרים שלה כאמצעי הרשום ביפן כתרופה לגמילה מעישון, ובהתאם לכך אושרה הישיבה ונקבע ההרכב שבו התקיימה. המידע אשר ניתן לגורמים אלה הוא אך ורק מידע פומבי הזמין לכלל הציבור המבוסס על פרסומים של משרד הבריאות וארגוני בריאות שונים בעולם.
"יודגש כי לאנשי המשרד לא היה ידוע על זהותו ומעורבותו של מר רייניץ בפגישה ועם קבלת הפנייה מכם התגלה לנו במה מדובר ואנו רואים זאת בחומרה רבה מאוד ובפרט בנוגע לתמורה שניתנה בעד הישיבה. יובהר כי משרד הבריאות מתנגד לעישון באופן חד משמעי ונחרץ ומקדם פעילות לצמצום העישון ונזקיו. משרד הבריאות מגבש, במקביל לארגוני בריאות ומדינות שונות בעולם את המדיניות ביחס לסיגריות אלקטרוניות ותחליפי עישון אחרים, מדיניות אשר טרם נקבעה במרבית מדינות העולם".
"המצאה יצירתית מדאיגה": הקרב על הסיגריה האלקטרונית
בספטמבר 2014, בעת כהונתה של שרת הבריאות יעל גרמן (שכיהנה בין שתי כהונותיו של יעקב ליצמן במשרד), פורסם תזכיר חוק לאיסור מוחלט על ייצור, יבוא, שיווק ופרסום של סיגריות אלקטרוניות ומוצריהן. "זאת, לאחר שמשרד הבריאות מצא כי מדובר במוצר המסוכן לבריאות וכחלק מן המאמץ להיאבק בתופעת העישון המזיקה לבריאות", נכתב אז בהודעת משרד הבריאות.
תזכיר החוק התבסס על ועדה בין־משרדית שבחנה את נושא הסיגריה האלקטרונית והשימוש בה, ובפברואר 20133 המליצה להנהלת משרד הבריאות לאסור על יבוא ושיווק של סיגריות אלקטרוניות בישראל, המלצה שאומצה על ידי המשרד. החוק גובש גם לאחר דיונים על מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה. למרות זאת, בסופו של דבר החוק לא עלה להצבעה וכיום ניתן לשווק באופן חופשי סיגריות אלקטרוניות בישראל, ללא כל רגולציה, בניגוד למדינות מערביות רבות.
רק באחרונה פירסמה האגודה למלחמה בסרטן נייר עמדה שבו היא מתריעה כי סיגריה אלקטרונית היא "המצאה יצירתית מדאיגה", כי אין הוכחות מדעיות מוצקות ליכולתה לסייע בגמילה, וכי היא אף מעודדת עישון במקום למגר אותו. למעשה, טוענת האגודה, כאשר היא מכילה ניקוטין, הסיגריה האלקטרונית ממכרת כמו סיגריה רגילה. "עצם קיומה של הסיגריה האלקטרונית בשוק מסכן עשורים של התקדמות בצמצום שיעורי העישון", נכתב בנייר העמדה. "מדיווחים ברחבי העולם עולה כי במדינות שבהן הסיגריה אלקטרונית נפוצה זינק באופן משמעותי היקף המעשנים לאחר עשרות שנים של ירידה בשיעורי עישון סיגריות. המראה 'הנקי' לכאורה ונטול הטבק והעשן מטעה ומוליך שולל את המשתמשים, שכן לא רק שלא מדובר באמצעי גמילה למעשנים, אלא שהסיגריה האלקטרונית מהווה אמצעי כניסה של צעירים שלא עישנו לעולם העישון. פלח אוכלוסייה זה הוא פגיע יותר, בשל השפעתו הממכרת של הניקוטין".

No comments:

Post a Comment