Search This Blog

Sunday, February 26, 2017

אימה בחסידות גור: כך מפרידים בין אם לילדיה

זה נשמע כמו סיפור שקשור לאחת ממשפחות הפשע בישראל. שני בחורים צעירים, ישראל אמסלם ורועי קריספין, פרצו לדירת המסתור של פ' בשווייץ, שנמלט מישראל בעקבות איומים על חייו. על פי כתב האישום הם היכו אותו קשות, כפתו אותו לכיסא ואחד מהם אף איים עליו באקדח דמה.

בשלב זה הצטרף לשניים "המפקד", אלעזר ויגדרוביץ', שאיים כי יהרוג אותו אם לא יסכים לתנאים של השלושה. "עליך לשכנע את בת זוגך ח' לעזוב את ילדיה במסגרת הליך הגירושים שמתנהל בבית הדין הרבני", אמר לו ויגדרוביץ'. "היא חייבת להגיע מייד לשוויץ, אתם תתחתנו ולא תחזרו לארץ במשך שנה". פ' שחשש לחייו, הסכים לתנאים והתקשר לבת זוגו וביקש שתמלא את התנאים של נציגי החסידות.  

השלושה אינם שמות מוכרים בעולם התחתון, אלא נציגי אחת החצרות החזקות ביותר כיום בישראל – חסידות גור. בדומה למקרה של אסתי ויינשטיין ז"ל, שאף היא השתייכה לחסידות גור, החליטו אנשי החצר לעשות הכול כדי לנתק את ח' מילדיה. כולל איומים כלפיה וכלפי בן זוגה, בוררות שבסיומה הגליה, הפעלת לחץ על בית הדין הרבני הגדול שדן בגירושים ובמשמורת. ולקינוח, על פי החשד הם שתלו כמות אדירה של סמים בחפציה, מה שהוביל למעצרה באוקראינה מבלי שתוכל לצאת משם.

בניגוד לאסתי ויינשטיין, כל מי שמכיר או ראה את ח' יוכל להעיד שמדובר באישה חרדית לכול דבר, שלא שינתה ממנהגיה. היא פשוט נעמדה מול האנשים הלא נכונים במסגרת סכסוך הגירושין שלה.

ח' ובעלה פ' מתגוררים בליבה של הקהילה החרדית באוקראינה, שם הם זוכים לשמירה ולפיקוח גם בשל התיק שנתפר להם כאילו הבריחו סמים, אך לא פחות מכך בשל החשש לשלומם.

"כל מה שהיא רצתה זה לגדל את הילדים שלה", אומרת קרובת משפחה של ח'. "עברו כבר כמה שנים מאז שניתקו ממנה את ילדיה הגדולים, ויותר משנה מאז שהצליחו להרחיק ממנה את כולם, לגרום לה לעבור לאוקראינה ולהפיל עליה תיק סמים. בינתיים מסיתים את הילדים נגדה, מעלילים עליה עלילות שפלות ונוראיות, ומונעים מהם לדבר איתה".

הקרובה הוסיפה: "ריבונו של עולם, אני לא מבינה איך נותנים לדבר כזה לקרות? הילדים צריכים את אמא שלהם, אי אפשר לקרוע אותם ממנה רק כי מישהו החליט לחסל איתה חשבונות".

ח' נישאה לבעלה הראשון לפני כעשרים שנה, ונולדו להם תשעה ילדים. במהלך חיי הנישואים הם חוו קשיים רבים ופנו מספר פעמים ליועצים. לפני כשש שנים הם פנו גם לפ', שעובד כיועץ נישואים מוכר במגזר החרדי. בסופו של דבר החליטו ח' ובעלה להיפרד, ובהמשך גם פ' התגרש מאשתו והשניים הפכו לבני זוג.

במהלך הליכי הגירושים, שהסתיימו בקיץ 2015, ובעיקר לאחר שניתן הגט, החלה מסכת איומים והתעללויות בבני הזוג הטרי. בתחילה הופצו פשקווילים בגנותו של פ', בהמשך הטרידו ואיימו על שניהם.

בשלב זה נכנס לתמונה אלעזר ויגדרוביץ', בן 25 מירושלים, עסקן מוכר בחסידות גור. על פי כתב האישום, הוא הפעיל מספר רב של אנשים בחסידות על מנת לפגוע בח' ובפ' בדרכים שונות, וניהל בפועל את המשא ומתן מולם כדי לגרום להם להסכים לתנאים שהוצבו על ידי חסידות גור.

מחקירת היחידה המרכזית במשטרת ירושלים עולה שיטת עבודה שמזכירה דרכי פעולה של ארגון פשע. ישנם "מפקדים" ו"חיילים" שמקבלים משכורות עבור פעולות עברייניות, וניהול משא ומתן באמצעות סחיטה ואלימות.

ההוצאות עבור המשכורות ל"חיילים" והטסתם לביצוע פעולות אלימות בחו"ל מוערכות במאות אלפי שקלים, שאותם שילם במזומן. לאחר שהוגש נגדו כתב אישום לפני כשנה על חלק מהעבירות, בשבוע שעבר נעצר בפעם השלישית.

אבל גילו הצעיר של ויגדרוביץ', כמו גם הסכומים האדירים שהוציא עבור תשלומים שונים, מעלים חשד כי הוא פעל בשירות גורמים בכירים יותר בחסידות והיה בסך הכל מי שמלכלך את הידיים בשבילם. עד כה טרם הושגו ראיות ממשיות כדי לחבר את הקצוות בינו לבין מפעיליו, אם היו.

3,500 שקל למשימה

בתחילה דרש ויגדרוביץ' מח' לחתום על הסכם שבמסגרתו תוותר על משמורת ילדיה, על מנת שאלה יישארו אצל הגרוש שלה. ככל שזו המשיכה לסרב, כך האיומים והאלימות הוחמרו, גם כלפי בן זוגה. ה"מבצע" הראשון של ויגדרוביץ' היה פשוט. הוא שכר את שירותיו של ישראל אמסלם, נאשם אחר בפרשה, ודרש ממנו לתקוף את פ' בחומר צחנה (שאריות דגים, ביצים ושמן שטוחנים אותם יחד ומניחים מספר ימים בשמש) ולמסור לו כי עליו להורות לבת זוגו לוותר על משמורת לילדיה.

אמסלם גייס עוד שני אנשים וביחד נסעו לחיפה, עקבו אחרי פ', וכשהוא נעצר עם רכבו ברמזור רצו לעברו עם שני בקבוקים מלאים בחומר צחנה תוך שהם מפוצצים שניים מגלגלי הרכב. התוקפים לא הצליחו לפתוח את הדלת, ולכן שפכו את החומר על החלון.

על פי כתב האישום, כשחזרו לירושלים הם דיווחו ל"מפקדם" והוא לא היה מרוצה. "אתם צריכים לתקוף את פ' עצמו", הוא מצוטט בכתב האישום, "וזה צריך לקרות עוד הערב". השניים המתינו שפ' יחזור לירושלים, איתרו אותו ברחוב, תקפו אותו ושפכו עליו את החומר. על כך הם קיבלו שכר של 3,500 שקלים.

בעקבות האירועים האלימים עזב פ' את הארץ. במשטרה חושדים כי ויגדרוביץ' הוא הגורם לעזיבתו את הארץ, ואף שילם על הטיסות כחלק מ"הגלייתו", פרקטיקה נהוגה בעולם התחתון. בינתיים התמשכו הדיונים בבית הדין הרבני, כשגם נציגי האדמו"ר מגור נכחו בדיונים, אולי כדי להפעיל לחץ, אבל ח' סירבה לוותר על המשמורת על ילדיה למרות האיומים כלפיה.

בשלב זה המשיך ויגדרוביץ' לשלב הבא כשהמטרה היא לגרום לפ' לשכנע את ח' לחתום על ויתור המשמורת. הוא גייס שוב את אמסלם ו"חייל" נוסף, רועי קריספין. טס איתם על חשבונו לשווייץ ואז הם תקפו אותו בדירה שבה שהה. פ' המבועת, שחש סכנה אמיתית לשלומו, לחץ על בת זוגו לעזוב את הארץ ואת ילדיה, וכך להציל את חייו.

ח' ו־פ' פותו לעבור לקייב, במה שנראה בדיעבד כמו תרגיל עוקץ מתוחכם. המשטרה חושדת כי ויגדרוביץ' שילם עבור הטיסות ועבור הוצאות נוספות בתנאי שבני הזוג יעמדו בתנאים. אלא שהניסיון לא צלח ובני הזוג ביקשו לחזור לארץ, בין השאר משום שח' רצתה להיות עם ילדיה. כשהגיעו לטרמינל בקייב הם נדהמו כשגורמי הביטחון מצאו במזוודותיהם כמות גדולה מאוד של סמים והם נעצרו.

מיד עם מעצרם טענו השניים שמישהו הטמין להם את הסמים במזוודה, אולם לא הושגה כל ראיה לכך. באפריל 2016 הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד ויגדרוביץ', אמסלם וקריספין בגין שורה של עבירות נגד בני הזוג בארץ ובשווייץ. אולם בשלב זה לא הושגו די ראיות להעמדה לדין בנוגע לחשד להטמנת הסמים אצל בני הזוג בציריך.

בשבוע שעבר חלה פריצת דרך בחקירת המשטרה. ויגדרוביץ', שהיה במעצר בית לאחר הגשת כתב האישום, נעצר שוב. במשטרה בטוחים כי הפעם הוא כבר לא ישתחרר ממעצר וייעצר עד תום ההליכים, וזאת לאור החשדות הכבדים והראיות שנאספו נגדו.

על פי החשד, ויגדרוביץ', שהגיע עם בני הזוג לאוקראינה, שמע על כוונותיהם לחזור לארץ ודאג לשבש אותן. לפני שניסו לעזוב את אוקראינה נסעו בני הזוג לקבר רבי נחמן מברסלב באומן, ומשם עשו את הדרך עם חפציהם לשדה התעופה בקייב. גורמים בקהילה היהודית ידעו על כוונותיהם ועל פי החשד חלק מהם נשכרו על ידי ויגדרוביץ', עקבו אחריהם והטמינו סמים במזוודותיהם.

לחוקרים עדיין לא ידוע אם הסמים הוטמנו בשדה התעופה או בזמן שבני הזוג שהו בקבר רבי נחמן, אולם ההנחה היא שלצורך כך שכר ויגדרוביץ' מספר אנשים, חלקם מקרב גורמים עברייניים אוקראיניים.
בידי המשטרה מספר עדויות תומכות לגרסת בני הזוג לגבי מה שאירע באותו היום באוקראינה, והחקירה מנוהלת בשיתוף הרשויות שם. באורח פלא, ממש מאותו יום, מספרת קרובת משפחה של ח' שדירתם בירושלים נפרצה ותכולתה רוקנה. חלק גדול מהעדויות והראיות שנגבו עדיין מוגדרות כחומר חקירה חסוי.

למרות האופטימיות שההתפתחויות הקרובות יביאו לשחרור בני הזוג, הדרך לשם עוד ארוכה. הרשויות האוקראיניות מבקשות הוכחות חותכות לכך שבני הזוג אכן הופללו, וככל הנראה גם לאחר שיוגש כתב אישום נגד ויגדרוביץ' בגין הטמנת הסמים התהליך הבינלאומי לשחרורם ייארך זמן רב.

לבד מול כל העולם

"היא מתמודדת לבד מול ארגון חזק ומשומן", מספרת קרובת משפחתה של ח'. "יש להם כסף להוציא לפועל תוכנית שלמה כדי לפגוע בה, וכסף כדי לשכור עורכי דין יקרים. אין לה שום דבר נגד החסידות, היא רק רוצה את הילדים שלה בחזרה".

בינתיים, נקלעו ח' ופ' גם למצוקה כלכלית, מכיוון שאינם יכולים לעזוב את אוקראינה, ומול סוללת עורכי הדין של נציגי החסידות, אין להם אפשרות לשכור אפילו עורך דין שייצג אותם בדיונים בבית הדין בהיעדרם. לשם כך, מבקשים קרובי משפחתם לסייע להם, אם בתרומות ואם בייצוג.

זאת לא הפעם הראשונה שחסידות גור מעורבת בסיפורים מפוקפקים. בכמה מקרים בשנים האחרונות היו מעורבים החסידים באירועים אלימים, בין השאר בסכסוכי נדל"ן. גור ידועה כחסידות חזקה מאוד כלכלית וגם פוליטית, ואחד האנשים המוכרים בה הוא שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן.

אנשי החסידות עלו לאחרונה לכותרות בפרשת התאבדותה של אסתי ויינשטיין, שטענה כי התנהל נגדה מסע הסתה חסר פשרות כדי לנתק אותה מילדיה, עד שבייאושה החליטה לשים קץ לחייה.

עו"ד צבי רוזנטל המייצג את ויגדרוביץ', טוען כי למשטרה אין כל ראיות למעורבותו בהטמנת הסמים באוקראינה. "המשטרה נפלה בפח על ידי מספר אנשים שמנסים לנקות את החשדות נגדם ומטילים עליו את האחריות. הוא לא היה באזור, הוא מכחיש את החשדות".

הוא הוסיף כי במהלך חקירת חשודים אחרים, הם העלילו על מרשו בשל רצונם להשיג הקלות אפשריות בעניינם. "המשטרה ניסתה להשתמש במרשי גם כעד מדינה או כמישהו שמביא לה ראיות, אבל לאחר שהבינו שנפלו בפח ושהוא לא מספק את הסחורה, בחרו להפיל עליו את התיק המרכזי".

כך או כך, מעצרו של ויגדרוביץ' הוארך שוב בשבוע שעבר ומחר צפויה הארכת מעצר נוספת בבית משפט השלום בירושלים. "אנחנו מאמינים שאם הייתה איזושהי ראיה כנגדו היו כבר מטיחים אותה בו והמשטרה הייתה פועלת בהתאם".

No comments:

Post a Comment